Biznes szkoleniowy ma przyszłość. Rozwój technologii sprawia, że rośnie liczba pracowników wymagających przeszkolenia, aby dostosować swoje kompetencje do wymagań rynku pracy. Firmy szkoleniowe muszą być jednak gotowe na zmiany w sposobie uczenia dorosłych.
Powodem i tym razem jest postęp technologiczny, ale również zmieniające się wymagania klientów, którzy chcą się uczyć szybko, w dogodnym dla siebie czasie oraz w interesujący sposób.
14 listopada w Krakowie dyskutowano o kierunkach rozwoju branży szkoleniowej oraz sposobach zapewniania wysokiej jakości usług dla osób chcących podnosić swoje kwalifikacje. Konferencja „Szkolenia jutra – MSUES 3.0” przyciągnęła przedstawicieli branży szkoleniowej z całej Polski.
Światowym trendem jest przechodzenie od szkoleń stacjonarnych do szkoleń zdalnych, a nawet do wirtualnej rzeczywistości. Na rynku pojawiają się możliwości technologiczne oraz klienci ciekawi tego sposobu nauki. Zadaniem instytucji szkoleniowych jest dobrze przygotować się do tej zmiany, a zadaniem regionu takiego jak Małopolska jest stworzenie jak najlepszych warunków dla rozwoju firm w tym obszarze. Do tego wykorzystywane są zarówno środki publiczne z budżetu krajowego, jak i te pochodzące z funduszy europejskich.
Dyskusja o jakości usług szkoleniowych nie jest rozmową o samej ofercie, ale przede wszystkim o jakości kwalifikacji pracowników firm budujących gospodarkę. Dzięki szkoleniom wysokiej jakości są oni coraz lepsi w tym, czym się zajmują zawodowo.
Mając to na względzie Małopolska rozwija system zapewniania jakości usług rozwojowych. Działające przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Krakowie Centrum Zapewniania Jakości przyznaje znak jakości MSUES oraz jest wsparciem dla firm szkoleniowych i doradczych, które dbają o jakość swoich usług. Zmiana sposobu uczenia dorosłych i coraz większy udział w rynku szkoleń zdalnych wymusza rozwój systemu zapewniania jakości i dostosowanie go do potrzeb e-learningu. Ta kwestia była również przedmiotem dyskusji podczas konferencji „Szkolenia jutra – MSUES 3.0”.
Dynamiczny postęp technologiczny sprawia, że potrzeby szkoleniowe zdecydowanie wzrosną. World Economic Forum prognozuje, że do 2022 roku 54% wszystkich pracowników będzie wymagało przeszkolenia, aby dostosować swoje kompetencje do nowych wymagań. Przy czym sektor prywatny będzie w stanie pokryć około 25% zapotrzebowania (45%, jeśli pracodawcy zacieśnią między sobą współpracę). W takiej sytuacji niezbędne staje się mocniejsze włączenie sektora publicznego – wspólnymi siłami instytucje publiczne razem z przedsiębiorcami są w stanie dokształcić nawet 77% osób zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy.
Dbanie o wysoką jakość usług szkoleniowych i doradczych jest gwarancją zrealizowania tych ambitnych założeń. Znak jakości MSUES będzie się zatem rozwijał.