• 12 424 07 38
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie
Małopolska
Unia Europejska

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że 15 września 2022 r. wprowadzona została zmiana w Opisie Systemu zarządzania jakością opartego o MSUES.

Zmiana dotyczy wprowadzenia możliwości rezygnacji z obserwacji szkolenia prowadzonego stacjonarnie w przypadku gdy: 

  1. w okresie zaplanowanego audytu instytucja szkoleniowa nie ma zaplanowanych usług szkoleniowych, które mogłyby podlegać obserwacji;
  2. koszty realizacji obserwacji, w szczególności dojazd na miejsce, znacząco wpływałyby na koszt audytu.

Ad. 1. W przypadku gdy na dzień realizacji audytu instytucja szkoleniowa nie ma zaplanowanych usług szkoleniowych, które mogłyby podlegać obserwacji, audytor zobowiązany jest do uzyskania stosownego oświadczenia analogicznie jak w zakresie populacji szkoleń do badania. Wyjaśnienia w tym zakresie powinny zostać zapisane w raporcie z audytu. W zaistniałej sytuacji audytor zobowiązany jest do zwiększenia ilości pozostałych technik weryfikacji, np. większa ilość rozmów z uczestnikami zrealizowanych już szkoleń, zwiększenie próby usług do badania - zalecane jest podwojenie liczebności próby. Ponadto jeśli instytucja szkoleniowa posiada własne sale szkoleniowe należy przeprowadzić oględziny.

Ad. 2. W przypadku gdy koszty realizacji obserwacji znacząco wpływałyby na koszt audytu, tj. dojazdy na miejsce obserwacji oddalone  więcej niż 300 km od miejsca audytu lub siedziby instytucji audytującej, audytor zobowiązany jest w pierwszej kolejności podjąć próbę zorganizowania obserwacji usługi z wykorzystaniem technik ICT. W przypadku braku takiej możliwości audytor zwiększa ilość pozostałych technik weryfikacji, np. większa ilość rozmów z uczestnikami zrealizowanych już szkoleń, zwiększenie próby usług do badania - zalecane jest podwojenie liczebności próby.

Pełna wersja „Opisu Systemu zarządzania jakością w oparciu o MSUES” dostępna jest pod linkiem.



Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że 14 czerwca 2022 r. wprowadzone zostały zmiany w Opisie Systemu zarządzania jakością opartego o MSUES.

Zmiana dotyczy wprowadzenia możliwości realizacji audytu MSUES w formie zdalnej niezależnie od obowiązywania stanu epidemicznego bądź jego zakończenia. Audyt prowadzony z wykorzystaniem technik ICT powinien być prowadzony przy zachowaniu wytycznych w zakresie audytu zdalnego, które zostały zawarte w Opisie systemu MSUES. Ponadto celem zachowania dobrej reputacji i wysokiej wiarygodności audytów MSUES audytorzy będą mieli możliwość zmiany formy realizacji audytu w trakcie jego trwania z formy zdalnej na stacjonarną w przypadku powstania wątpliwości, co do prawdziwości dowodów bądź innych zastrzeżeń mających wpływ na wynik audytu.

Wprowadzona zmiana odwołuje dotychczasowe zawieszenie obserwacji szkolenia w trakcie audytu, które zastosowane było z uwagi na sytuację epidemiczną. Audytorzy zobligowani są do planowania audytu z uwzględnieniem obserwacji szkolenia prowadzonego przez instytucję audytowaną. Z uwagi na konieczność dostosowania planowanych wcześniej audytów ustala się miesięczny okres przejściowy liczony od daty zatwierdzenia niniejszej zmiany Opisu Systemu. Po upływie tego czasu, tj. od 14.07.2022r. wszystkie audyty MSUES powinny zawierać obserwację usługi szkoleniowej.

Ponadto w Opisie Systemu usunięte zostały zapisy dotyczące Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych wersja 1.0. z uwagi na wygaśnięcie wszystkich znaków jakości przyznanych na podstawie MSUES 1.0.


Standard jakości MSUES obejmuje różne formy uczenia się dorosłych, w tym uczenie zdalne. Warto w obliczu dynamicznego rozwoju tej formy pracy, a tym samym uczenia się, podkreślić znaczenie wymagań, które służą zadbaniu o jakość tych usług. Obserwujemy, że firmy szkoleniowe dość szybko poszukują nowych rozwiązań technicznych, pozwalających przenieść zajęcia z sali szkoleniowej do domów, czy też biur uczestników. Przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących stosowania wymagań standardu MSUES do usług prowadzonych zdalnie.

Ryzyka w usłudze zdalnej

W przypadku szkoleń zdalnych mamy następujące ryzyka:

1. Problemy związane z łącznością i dostępem do sprawnego łącza instytucji szkoleniowej, trenera/lektora i każdego z uczestników (może to dotyczyć problemu z rozpoczęciem zajęć o czasie, problemu z dokończeniem lekcji, czy też doradztwa albo braku widoczności i czytelności udostępnianych w czasie rzeczywistym materiałów).

2. Problemy z zapewnieniem miejsca i warunków sprzyjających uczeniu się. Na przykład przy szkoleniach zdalnych zarówno osoba, która świadczy usługę, jak i miejsce, w którym uczestnik bierze udział w zajęciach, znajdują się zwykle w warunkach domowych. Warunki te są różne i nie wszyscy uczestnicy mogą zapewnić sobie odrębne pomieszczenie, odizolowane od zewnętrznych czynników rozpraszających uwagę. Te problemy mogą również dotyczyć firmy szkoleniowej czy też doradczej i jej personelu.

3. Problemy z potwierdzeniem tożsamości osoby. Jest to istotne w trakcie potwierdzania nabycia kwalifikacji np. egzaminu.

4. Problemy ze stosowaniem technologii. Nie wszyscy uczestnicy potrafią pracować w takiej formule, niektórzy mają ograniczenia zdrowotne, sprzętowe, czy też zobowiązania w czasie, w którym proponujemy zajęcia lub spotkanie. Te problemy mogą również dotyczyć personelu dostawcy usługi.

5. Niezgodność z regulacjami, w tym bezpieczeństwo danych i informacji. Potrzebna jest analiza, co w tym procesie powinno być chronione i jak to zapewnić, np. informacje o uczestnikach, know how firmy, wizerunek. Należy zweryfikować również, czy i jakie są wymagania w zakresie danych usług (np. kursy, których organizacja jest regulowana w przepisach prawa). W przypadku dofinansowania należy zadbać o spełnienie wymagań podmiotów dających dofinansowanie (np. PARP, operatorzy, projektodawcy).

Są to przykładowe ryzyka i okoliczności, które mogą mieć wpływ na jakość usługi zdalnej. Obowiązkiem instytucji szkoleniowej jest identyfikacja sytuacji niecodziennych, zagrażających poprawnej realizacji usługi oraz tworzenie środków zaradczych. „Instytucja stosuje procedurę postępowania w wypadku pojawienia się nieprzewidzianych trudności – szczególnie nieobecności osoby prowadzącej usługę lub niedostępności miejsca jej realizacji”. Ten standard mówi o konieczności wskazania trudności i opracowania sposobu radzenia sobie z nimi w firmie, a także przypisania zadań i ról poszczególnym osobom.

Klient ma prawo do złożenia reklamacji, jeśli uzna, że nie otrzymał tego, na co się umówił, dlatego warto zadbać o uzgodnienie różnych kwestii z klientami przed rozpoczęciem usługi. Szczególne znaczenie mają w przypadku szkoleń zdalnych miejsce i warunki techniczne realizacji usługi oraz jej rezultaty.

Miejsce i warunki realizacji usługi zdalnej

Kluczowe okazuje się w tym momencie miejsce, gdzie usługa jest realizowana oraz sposób jego przygotowania do zdalnego uczenia się. W przypadku usług na odległość zarówno miejsce, w którym znajduje się trener/lektor/doradca, jak i miejsce, w którym jest uczestnik, to często prywatny dom. Warunki domowe mogą być różne. Nie wszyscy uczestnicy mogą mieć odrębne pomieszczenie, odizolowane od zewnętrznych czynników rozpraszających uwagę np. zamknięty pokój. Instytucja szkoleniowa powinna zadbać o to, aby klient wiedział, jakie znaczenie dla uczenia się i osiągnięcia zakładanych rezultatów ma zorganizowanie odpowiedniego miejsca. Powinna również dokonać wspólnej oceny z klientem, czy dysponuje on takim miejscem i czy jest racjonalne i efektywne organizowanie szkolenia w dostępnych dla klienta warunkach. Jeśli nie ustalimy tego, to klienci mogą składać reklamację na to, że usługa nie odbywała się w sposób pozwalający im się uczyć.

Można dać klientowi możliwość przetestowania uczenia się w nowych warunkach, na przykład darmową lekcję, po której może on podjąć świadomą decyzję, czy chce w takiej formule uczestniczyć w usłudze. Takie działanie pozwoli uniknąć konfliktów z niezadowolonymi klientami. Przeprowadzenie próbnych szkoleń pozwala sprawdzić
jakość narzędzia, którego używamy do szkolenia zdalnego oraz warunki techniczne oraz umiejętności nasze i klienta. Możemy wówczas rzetelnie ocenić, czy pozwolą one nam na płynne i realne uczestnictwo w danej usłudze (np. może się zdarzyć, że połączenie zostanie przerwane, czy też jakość Internetu, którym dysponuje uczestnik albo firma szkoleniowa jest niewystarczająca, żeby płynnie prowadzić zajęcia). W tej sytuacji warto również ustalić w umowie z klientem, co z wynagrodzeniem za takie szkolenie albo możliwością powtórzenia, czy też uzupełnienia takich zajęć.

Opisane powyżej przykładowe sytuacje i sposób radzenia sobie z nimi przez obie strony umowy szkoleniowej (klienta oraz uczestnika) powinny zostać ustalone z klientem, przetestowane i odpowiednio uregulowane w umowie szkoleniowej.

Rezultaty usługi zdalnej

Ważną kwestią jest też analiza pod kątem możliwości realizacji celów danego szkolenia w formule zdalnej. Czy możliwe jest osiągnięcie zakładanych rezultatów przy realizacji szkolenia na odległość? Jakie metody szkoleniowe dobrać, aby osiągnąć zaplanowane cele? Przy formułowaniu celów odnosimy się do wiedzy, umiejętności i postaw.

Poniżej przykłady metod szkoleniowych, które pozwolą nam osiągnąć zaplanowane cele:

cele dotyczące wiedzy: instruktaż, mini wykład, dyskusja, demonstracja.

cele dotyczące umiejętności: ćwiczenia poprzedzone instruktażem, wsparte korygującą informacją.

cele dotyczące postaw i kompetencji społecznych: doświadczenia demonstrujące wagę zagadnienia lub pozwalające spojrzeć na temat z nowej perspektywy, perswazyjne wykłady, różne formy dyskusji grupowej.

Trzeba się zastanowić, jakie szkolenie jesteśmy w stanie przeprowadzić na odległość. Następnie warto przygotować odpowiednią ofertę, gdzie jasno sprecyzujemy:

1. Czego można się nauczyć podczas szkolenia;

2. Jakimi metodami będziemy pracować;

3. Jakie mamy założenia w zakresie sprzętu, czy też warunków lokalowych uczestnika.


Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że od 16 maja 2022r. nadal pozostaje możliwość prowadzenia audytu MSUES z wykorzystaniem technik ICT przy zachowaniu wytycznych w zakresie audytu zdalnego opracowanych przez Centrum Zapewniania Jakości Kształcenia. Nadal nie ma konieczności stosowania na audycie metody obserwacji przy jednoczesnym zwiększeniu ilości indywidualnych rozmów z uczestnikami zrealizowanych już szkoleń.

Pozostawienie powyższych wytycznych ma na celu zmniejszenie ryzyka utraty zdrowia audytorów i pracowników firm szkoleniowych i doradczych oraz minimalizację ryzyka rozprzestrzeniania się w Polsce wirusa COVID-19 w związku z obowiązującym od 16.05.2022r. stanem zagrożenia epidemicznego.

Jednocześnie informujemy, że odwieszony został nabór nowych instytucji audytujących. Zapraszamy firmy audytujące do współpracy w zakresie weryfikacji instytucji szkoleniowych na zgodność z Małopolskimi Standardami Usług Edukacyjno–Szkoleniowych. Zasady naboru dostępne są pod linkiem Małopolski Pociąg do Kariery (pociagdokariery.pl)

 


Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie jako instytucja realizująca System zarządzania jakością oparty o Małopolskie Standardy Usług Edukacyjno-Szkoleniowych informuje, że o wznowieniu naboru w zakresie możliwości  wprowadzania nowych audytorów przez instytucje audytujące wpisane już do rejestru instytucji audytujących.

W dalszym ciągu w związku  z obecnym stanem epidemiologicznym zawieszony jest nabór na nowe instytucje audytujące.

O kolejnych zmianach będziemy informować na naszej stronie internetowej.


Strona 1 z 3

Zestawienie logotypów zawierające od lewej: znak Funduszy Europejskich z podpisem Program Regionalny, flaga Polski z podpisem Rzeczpospolita Polska, znak województwa małopolskiego z podpisem Małopolska oraz flaga Unii Europejskiej z podpisem Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny
© 2019 Małopolski pociąg do kariery. Wszelkie prawa zastrzeżone.